Tiedote 7.9.2014

7.9.2014

Vanhempainverkoston uutiskirje syyskuu 2014

Perusopetusjohtaja Arja Korhonen lähestyi verkostoa sähköpostitse. Korhonen oli huolissaan kahdesta asiasta. Ensiksikin koulujen pihat ovat toistuvasti roskaamisen ja ilkivallan kohteina. Taloudellisesti muutenkin tiukkoina aikoina rahaa kuluu turhaan siivoamiseen ja korjaamiseen. Toiseksi yläkoululaisista iso joukko jättää kouluruokailun väliin ja hakee lounaaksi patonkia ja energiajuomaa. Taas valuu rahaa kankkulan kaivoon, vaikka ylijäämäruokaa nykyisin myydäänkin. Energiajuomat tuskin ovat parasta mahdollista polttoainetta kasvavalle teinille.

Jaan Arja Korhosen huolen kumpaisestakin aiheesta. Korhonen ehdotti, että me vanhemmat kulkisimme iltalenkillä koulujen sisäpihojen kautta. Aikuisten näkyminen vähentää jälkikasvun epäsuotuisaa käytöstä. Kun on itse käynyt paikan päällä, voi ottaa asian puheeksi oman nuorisonsa kanssa. Hyvä ajatus, jonka lupasin jakaa vanhempainyhdistyksille ja verkoston jäsenille. Se toinen ongelma osoittautui monimutkaisemmaksi ratkaista.

Meistä vanhemmista suurin osa varmasti ohjeistaa yläkouluikäisiä lapsiaan syömään päivittäin lounaan koulussa. Muistutamme teinejä siitä, kuinka poikkeuksellinen ja hieno asia maksuton kouluruoka on. Alakouluikäiset siirtyvät opettajan johdolla jonossa ruokailuun, syövät ainakin jotain eikä asiasta neuvotella. Yläkoulussa oppilas on vapaa päättämään syökö kouluruokaa, jättääkö kokonaan syömättä vai poistuuko luvatta koulualueen ulkopuolelle ostamaan omia eväitä. Koulun puolelta voidaan oikeutetusti kysyä, miksi vanhemmat antavat lapsilleen rahaa energiajuomiin ja patonkeihin. Vanhemmat kysyvät, miksei kouluissa valvota oppilaiden poistumista koulualueelta kesken koulupäivän. Sen sijaan, että rehtorit, opettajat ja vanhemmat puhaltaisivat yhteen hiileen, syyttelemme toisiamme eli nostamme kaikki kädet pystyyn asian edessä.

On olemassa pieni ryhmä nuoria, joille energiajuomat tai vaikkapa tupakointi ovat se pienin ongelma. Koulun ammattilaiset sanovat, että mikäli näitä nuoria käräytetään tupakkapaikalta, he eivät vaivaudu kouluun enää ollenkaan. En epäile yhtään. Siinä on vaan se problematiikka, että sitten ei puututa kehenkään muuhunkaan kun pitäisi puuttua tasapuolisesti kaikkiin samalla tavalla. Niinpä se isompi joukko siinä ympärillä saa tehdä mitä vaan ilman rajoituksia. Äitinä toivoisin, että jos ja kun minun nuoreni töpeksii, joku aikuinen pysäyttäisi hänet ja kotiin tulisi tieto asiasta. Teini tuskin ilahtuisi, mutta ehkä jossakin sisimmässään tuntisi, että aikuiset välittävät.

Vanhempainyhdistysten toimintaan osallistuminen on yksi tapa osoittaa välittämistään. Tänä viikonloppuna vanhemmat rakensivat yhdessä talkoilla pihavaraston Harjulan koulun pihaan. Rakennus tulee toimimaan välituntivälineiden lainaamona, josta oppilaat huolehtivat jokainen vuorollaan. Koulun rehtori oli mukana rakentamassa. Rakennustalkoissa vallinnut yhteishenki lämmittää mieltä vielä pitkään. Pihavarasto on myös loistava esimerkki siitä, että kun aikuiset puhaltavat yhteen hiileen, saadaan jotain aikaiseksi. En väitä, että yläkoululaisten ruokailuihin löytyisi mitään näin simppeliä ratkaisua. Lähtökohdan tulisi kuitenkin olla se, että kaikki aikuiset kantavat vastuuta ja osoittavat välittävänsä. Sen sijaan, että vieritetään vastuu opettajille tai vanhemmille, pidetään yhdessä huolta.

MLL:n ja Vanhempainverkoston järjestämä suojatiepäivystys keräsi taas kerran kiitosta, joka kuuluu ehdottomasti niille kymmenille vapaaehtoisille, jotka suojateillä päivystivät. Joukossa oli niin aikaisempina vuosina osallistuneita kuin ensikertalaisiakin. Tänä syksynä MLL ja Vanhempainverkosto ovat ehdottaneet koulujen vanhempainyhdistyksille suojatiepäivystystä syysloman jälkeisenä maanantaina. Päivystäjät muistuttavat muita tiellä liikkujia liikenneturvallisuudesta, mutta myös koululaisia tulevasta pimeästä vuodenajasta ja tuiki tarpeellisista heijastimista. Heijastimia jaetaan kouluun saapuville lapsille. Tällä kertaa järjestämisvastuu on vanhempainyhdistyksillä ja toivomme tempauksen aktivoivan erityisesti vanhempia. MLL tarjoaa huomioliivit käyttöön.

Palvelualuejohtaja Marju Taurula ja perusopetusjohtaja Arja Korhonen ovat kutsuneet Vanhempainverkoston to 18.9. tapaamiseen, jossa meillä on mahdollisuus keskustella mieltä askarruttavista kysymyksistä. Lasten ja nuorten alueen tulevat säästöt nousevat varmasti esille keskustelussa. Seuraavan kerran Vanhempainverkosto kokoontuu 22.10. klo 18 Kartanon koululla, jonne olette lämpimästi tervetulleita. Yhteydessä voi olla milloin vain myös sähköpostitse tai puhelimitse.

Toivotan kaikille kirkkaita ja kuulaita syyspäiviä!

Jenni Marttinen

Järvenpään Vanhempainverkosto