Toiminta

KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ on parhaimmillaan vastavuoroista kasvatuskumppanuutta.

Se lisää lasten koulumotivaatiota ja opettajan oppilaantuntemusta. Sillä on myönteinen vaikutus luokan ja koulun ilmapiiriin ja se vahvistaa kouluyhteisön hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Vanhemmat saavat lisää tietoa lapsen oppimisesta ja keinoista tukea koulun opetustehtävää.

Koulun tulee olla aktiivinen ja aloitteellinen kodin ja koulun yhteistyön toteuttamisessa, mutta myös vanhemmilla on vastuunsa yhteistyön onnistumisessa. Vanhempainyhdistys toimii vanhempien vaikutuskanavana ja laatii yhdessä koulun kanssa koko koulun tasolle Kodin ja koulun yhteistyösuunnitelman.

-----------------------------------------------------------------------

KIUSAAMISEEN TULEE KAIKKIEN PUUTTUA

Kiusaamisen vastaisessa työssä on ennaltaehkäisevillä toimilla merkittävä osuus. Järvenpäässäkin useat eri toimijat toteuttavat ehkäisevää toimintaa päivittäin.

MYÖS VANHEMMAT TARVITSEVAT TUKEA

Lapsen kiusaaminen vaikuttaa koko perheeseen. Vanhemmilla on huoli lapsen jaksamisesta ja hyvinvoinnista, mutta samaan aikaan vanhemmat käyvät myös itse läpi monenlaisia tunteita kiukusta vihaan ja avuttomuudesta epäoikeudenmukaisuuteen. Keskustelut samaa kokeneiden muiden vanhempien kanssa auttavat jaksamaan ja käsittelemään eri tunnetiloja.

Vanhempien tutustuminen ja perheiden yhteinen toiminta ehkäisee kiusaamista. Me vanhemmat voimme tukea lapsemme ystävyyssuhteita, kutsua koulu- ja harrastuskavereita kotiin ja tutustua heihin ja heidän vanhempiinsa. Tuttujen vanhempien kanssa on aina helpompi keskustella ja ottaa kiusaaminen puheeksi. Tässä perheiden tutustuttamisessa ja yhteisten tapahtumien luomisessa on myös vanhempainyhdistyksen toiminnan ydin.

Järvenpään koulut ovat mukana kansainvälistäkin menestystä saaneessa KiVa Koulu-ohjelmassa. KiVa on toimenpideohjelma koulukiusaamisen vähentämiseksi, ennaltaehkäisemiseksi ja kiusaamisen seurausten minimoimiseksi. Suurin osa kouluista aloitti ohjelman syksyllä 2009 ja loputkin aloittavat syksyllä 2010.

Kirjallisuutta ja linkkejä kiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä

---------------------------------------------------------------------

Vanhemmilla pitää olla mahdollisuus vaikuttaa päivähoitoon ja sen suunnitteluun

Vanhemmille tulee taata myös käytännössä mahdollisuus osallistua päivähoidon suunnitteluun ja varhaiskasvatuksessa täytyy turvata kasvatuskumppanuuden rakentuminen myös jatkossa kuulemisen, kunnioituksen ja aidon dialogisuuden ja luottamuksen periaatteille.