Tiedote 24.2.2015

24.2.2015

Vanhempainverkoston uutiskirje helmikuu 2015

Vuosikokous lähestyy ja on tilinteon aika. Mitä olemme vuonna 2014 tehneet, mitä on saavutettu ja mihin tähtäämme vuonna 2015? Otin puheenjohtajan pestin vuosi sitten innokkaana vastaan. Tahtotila oli tehdä työtä sen eteen, että lasten, nuorten ja vanhempien äänet kuuluisivat kaupungissamme. Sitä työtä olemme Vanhempainverkostossa tehneet ja sitä jatkamme. Vaikuttamistyö on tärkeää, mutta parasta tässä vuodessa ovat olleet kohtaamiset ihmisten kanssa. Erilaiset vanhempainillat ovat muistuttaneet, kuinka tärkeää vanhempien toisilleen antama vertaistuki on kaiken ikäisten lasten vanhemmille. Boccia-turnauksessa kohtasivat eri sukupolvet ja kaikki nauttivat niin toistensa seurasta kuin pelistäkin. Erityisen hienoa oli saada eri koulujen vanhempainyhdistysväki koolle Järvenpää-taloon marraskuussa. Paljon on tehty ja monessa on oltu mukana. Suomen Vanhempainliitolta saadut avustukset ovat mahdollistaneet toimintaa kuluneella kaudella. Vanhempainverkoston toimintaan voi tutustua lukemalla toimintakertomuksemme verkoston nettisivuilta www.jarvenpaanvanhempainverkosto.yhdistysavain.fi.

Toimintasuunnitelma tälle vuodelle käsitellään vuosikokouksessa torstaina 5.3. lukion areenalla. Vuosikokousta odotellessa laitoimme pyörät jo pyörimään eli kysyimme päiväkoti-ikäisiltä ja koululaisilta, mikä heille on tärkeää heidän päiväkodissaan/koulussaan. Saimme yli 300 piirustusta ja kirjoitusta kahdesta päiväkodista, yhdestä esikouluryhmästä ja kuudelta eri koululta. Edustettuna oli lapsia ja nuoria kolme vuotiaista yhdeksäsluokkalaisiin. Työt olivat esillä la 14.2. Järvenpään torilla ja niistä tehtyyn näyttelyyn voi käydä tutustumassa 16.-28.3. kirjaston aulassa. Tällä kampanjalla halusimme muistuttaa aikuisia siitä, että lapsilla on oikeus tulla kuulluksi ja aikuisilla velvollisuus kuunnella.

Viime syksynä valtuusto päätti talouden tasapainottamisohjelmasta vuosille 2015-2019. Säästöpaineet kohdistuvat jälleen myös lasten ja nuorten alueeseen. Se on ymmärrettävää, sillä opetus ja päivähoito nielevät sosiaali- ja terveysmenojen ohella leijonaosan kaupungin budjetista. Säästöt osuvat perheisiin ja herättävät levottomuutta. Monet vanhemmat kokevat, että lapsia ja perheitä koskettavia päätöksiä tehdään ilman, että kuullaan päätöksenteon kohteita eli heitä, joihin päätökset suoraan vaikuttavat. Aito kuuleminen tarkoittaisi sitä, että vanhempia kuultaisiin jo valmisteluvaiheessa. Tiedotustilaisuus, jonka lopusta on varattu lyhyt hetki vanhempien kysymyksille, ei vastaa tarkoitustaan eikä lisää vanhempien luottamusta virkamiehiä tai kuntapäättäjiä kohtaan. Tänä vuonna Vanhempainverkoston yksi tärkeä tavoite on rakentaa mallia kaupunkitasoiselle yhteistyölle vanhempien ja virkamiesten välillä. Olemme vakuuttuneita, että kaikki osapuolet hyötyisivät siitä.

Vanhempainverkoston vuosikokous pidetään torstaina 5.3.2015 klo 18 lukion areenalla. Vuosikokous on avoin tilaisuus, johon kaikki toiminnasta kiinnostuneet ovat tervetulleita. Yhdistyksemme kaipaa lisää vanhempia mukaan toimintaan. Olitpa sitten kiinnostunut vaikuttamistyöstä, innokas päivittämään nettisivustoamme tai halukas keittämään kahvia vanhempainilloissa, olet enemmän kuin tervetullut mukaan joukkoomme. Erityisen suotavaa olisi, että vuosikokouksessa olisi edustaja jokaisesta jäsenyhdistyksestämme. Tavataan lukiolla!

Jenni Marttinen
puheenjohtaja