Historia

Vanhempainverkoston n~ 10-vuotisjuhlia vietettiin 2010. Vanhempainverkoston kunniakirja luovutettiin alkuaikojen kantavalle voimalle Heli Mäkiselle.

MS Word -tiedostoJärvenpään vanhempainverkostolle.doc (35 kB)
Verkoston pitkäaikaisen toiminnantarkastaja Esko Lappalaisen juhlapuhe 10-vuotisjuhlissa.

Vanhempainverkoston juuret ulottuvat 2000-luvun alkuun. Silloin joukko aktiivisia vanhempia kerääntyi yhteen vaihtamaan ajatuksiaan vanhemmuudesta, vanhempaintoiminnasta ja lasten kasvuympäristöstä.

Verkostomuotoinen säännöllinen toiminta käynnistyi keväällä 2005 Kasvatus tulevaisuuteen –projektin myötä, kun vanhemmat halusivat jatkaa hyväksi koettuja yhteisiä tapaamisia. Toiminta on mahdollisimman avointa ja läpinäkyvää sekä vanhempien suuntaan että viranomaisiin päin.

Järvenpään koulujen vanhempainyhdistykset ja aktiiviset vanhemmat rekisteröivät Järvenpään Vanhempainverkoston kaikkien järvenpääläisten vanhempainyhdistysten alueyhdistykseksi tammikuussa 2007.  Perustajayhdistyksiä oli yhteensä 10 koulusta ja niiden lisäksi myös 4 henkilöjäsentä.

Järvenpään Vanhempainverkosto on vakiinnuttanut asemansa koulujen ja päiväkotien vanhempainyhdistysten ja kaupungin/koulutoimen yhteistyöelimenä ja tiedonvälittäjänä.  Vanhempainverkosto on tuonut esiin yhteisiä kannanottoja koulutusta ja kasvatusta koskevissa kysymyksissä. Tämän lisäksi Vanhempainverkosto on järjestänyt ja koordinoinut jäsenyhdistysten ja yhteistyötahojen kanssa lukuisia tilaisuuksia järvenpääläisille perheille.