Kannanotot

 

 

 

Vanhempainverkosto mukana uuden OPS:n laatimisessa

 

VANHEMPAINVERKOSTON PUHEENVUORO OPETUSSUUNNITELMA-ILLASSA 9.4.2014

 

Olen Jenni Marttinen, Järvenpään vanhempainverkoston puheenjohtaja. Vanhempainverkoston puolesta totean, kuinka iloisia olemme siitä, että valmisteltaessa uutta opetussuunnitelmaa, kuullaan opettajien lisäksi myös oppilaita ja vanhempia.

Tutustuessani opetushallituksen OPS 2016-aineistoon, osui silmiini opetushallituksen kysely opetuksen järjestäjille, siis opetustoimelle, rehtoreille ja opettajille. Kyselyssä pyydettiin pohtimaan kotien ja vanhempien suhdetta koulun arvoperustaan. Vastaajat toivoivat, että opetussuunnitelman perusteissa korostettaisiin ja selkiytettäisiin vanhempien sitoutumista ja sen tärkeyttä. Vastauksissa nousi esiin huoli kotien ja koulujen yhteistyön haasteellisuudesta. Minä uskon, että vanhemmat tulevat sitoutumaan, kun heidät otetaan alusta asti mukaan opetussuunnitelmatyöhön.

Arvot opetussuunnitelman taustalla kuulostaa monesta meistä juhlavalta ja vaikealta asialta. Opetussuunnitelmaa päivitettiin edellisen kerran vuonna 2004, jolloin arvopohjaan kuuluivat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Perusopetuksen tavoitteeksi asetettiin edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista. Vastaavasti täällä Järvenpäässä opetussuunnitelman arvoiksi kirjattiin vastuullisuus, oikeudenmukaisuus, huolenpito ihmisestä sekä luovuus ja innovatiivisuus.

Kaikki nämä kuulostavat tärkeiltä arvoilta, jotka voisi mukisematta hyväksyä uuden opetussuunnitelman pohjaksi. Se, mitä sitten uudessa opetussuunnitelmassa nostetaan esille, kertoo jotakin ajan hengestä. Se kertoo osansa siitä millaisessa yhteiskunnassa me parhaillaan elämme ja millaisessa yhteiskunnassa haluaisimme elää.

Vanhempana olen päässyt mukaan pohtimaan, millainen tulevaisuuden koulun pitäisi olla. Ajattelin, että kun nyt keskustellaan arvoista, pitäisi olla jotakin ylevää sanottavaa. Sitten silmiini osui Helsingin Sanomissa (HS 7.4.2014) didaktiikan emeritusprofessori Kari Uusikylän kolumni otsikolla ”Peruskoulun tehtäviä pitää pohtia huolellisesti”. Uusikylä varoittaa Pisa-hysteriasta, siis siitä, että liikaa tuijotetaan Pisa-testien tuloksia ja mietitään, miten päästäisiin taas sinne huipulle. Hän muistuttaa, että Suomen menestys Pisa-testeissä on peruskoululaitoksen, opettajien ja opetussuunnitelmatyön ansiota. Oppilaiden persoonallisuuden eheän kasvun turvaaminen tulisi olla koulun tärkein päämäärä.

Oppilaiden persoonallisuuden eheän kasvun turvaaminen kuulostaa hyvältä, tärkeältä ja tavoiteltavalta asialta, tosin edelleen hieman abstraktilta ja vaikeasti avautuvalta. Uusikylä pukee kolumninsa lopuksi sanomansa muotoon, jonka minäkin ymmärrän. ”Ei tarvitse pyrkiä huipulle vaan opettaa lapset opiskelemaan ja olemaan ihmisiksi”, Uusikylä kiteyttää. Tähän on vanhempana helppo yhtyä.

Nyt arvokeskustelua on käyty ja siirrytään paikallisten opetussuunnitelmien laatimiseen, siis miettimään miten nämä arvot näkyvät käytännön opetuksessa ja koulutyössä. Vanhempainverkoston puolesta esitän toiveen, että niin oppilaat kuin me vanhemmatkin saamme olla mukana myös tässä. Uskon, että paras lopputulos saavutetaan kun me kaikki yhdessä opetamme lapsia opiskelemaan ja olemaan ihmisiksi.

Jenni Marttinen

Järvenpään Vanhempainverkoston puheenjohtaja

 

 

Järvenpään Vanhempainverkosto kommentoi 10.6.2014 Kodin ja koulun yhteistyöryhmässä

 

Kodin ja koulun yhteistyö uudessa opetussuunnitelmassa

Parhaimmillaan kodin ja koulun yhteistyö toteutuu niin, että vanhemmilla ja oppilailla on mahdollisuus vaikuttaa kouluun ja opetukseen niin kunta- kuin koulutasolla valmisteluvaiheesta toteutukseen ja arviointiin asti. Tahtotilan ja asenteen tulee olla avoin yhteistyö yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Vanhempainverkosto ehdottaa, että Järvenpään paikalliseen opetussuunnitelmaan kirjataan jonkinlainen ohjeistus tai minimitaso kodin ja koulun välisen yhteydenpidon suhteen luokanopettajalle tai luokanvalvojalle. Ongelmalliseksi koetaan se, että yhteydenpidon määrässä on suuria opettajakohtaisia eroja. Opettajalla tulee olla riittävästi työaikaa yhteydenpitoa varten. Hyvä, että opetussuunnitelmassa muistutetaan myös myönteisten viestien lähettämisestä.

Vanhempainverkosto toivoo, että koulukohtaiset kodin ja koulun yhteistyösuunnitelmat päivitetään ja jaetaan oppilaille ja huoltajille tiedoksi säännöllisin väliajoin.

Vanhempainverkosto muistuttaa, että vanhempainyhdistykset ovat koulujen strategiakumppaneita ja koulujen tulee olla aktiivisia vanhempainyhdistysten toiminnan kannustajina. Opettaja voi rohkaista huoltajia mukaan osallistumaan vanhempaintoimintaan. Koulun edustaja vanhempainyhdistysten kokouksissa ja toiminnassa on suora osoitus koulun tuesta ja arvostuksesta vanhempaintoiminnalle.

Vanhempainverkosto tahtoo nostaa esille kodin ja koulun yhteistyön kehittämisen yläkouluissa. Uskomme, että tässä vanhempainyhdistykset voisivat olla enemmän mukana.

Pohdittaessa kodin ja koulun välistä yhteistyötä, oleellista on saada vanhemmat ja koulun henkilökunta keskustelemaan asiasta yhdessä. Mikäli vanhemmille teetetään myös sähköinen kysely, on sen tulosten avaaminen kaikille vastanneille suotavaa. Uskomme sen lisäävän motivaatiota vastata kyselyihin jatkossa. Lisäksi vastausten näkeminen lisää vanhempien osallisuuden kokemista.

Vanhempainverkosto esittää esimerkiksi seuraavanlaisia kysymyksiä esitettäväksi vanhemmille syksyn 2014 vanhempainilloissa:

  • Millaista kodin ja koulun välinen yhteistyö on tällä hetkellä?
  • Millaista toivoisit kodin ja koulun välisen yhteistyön olevan oman opettajan/koulun kanssa?
  • Miten olet osallistunut luokan/koulun toimintaan? Miten haluaisit olla mukana luokan/koulun toiminnassa?

Vanhempainverkosto uskoo, että uuden opetussuunnitelman laatiminen tarjoaa hienon mahdollisuuden herätellä niin opettajia kuin kotiväkeäkin käymään keskustelua kodin ja koulun välisen yhteistyön merkityksestä. Koti ja koulu ovat lapsen tärkeimmät kasvattajat ja toimiva yhteistyö on meistä jokaisen etu.

Järvenpään Vanhempainverkoston hallitus

Kannanotto lapsia ja nuoria koskettaviin säästötoimenpiteisiin


 

OPETUKSEN LAATUA EI SAA HEIKENTÄÄ

Järvenpään Vanhempainverkosto pitää tärkeänä, ettei säästötoimienkaan aikana vaaranneta laadukasta, tehokasta ja vaikuttavaa opetusta. Tämän vuoksi säästötoimien pitäisi kohdistua muille kuin Lasten ja Nuorten palvelualueelle. Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on merkittävästi edullisempaa kuin korjaava työ.

Laadukas opetus voidaan turvata pätevällä ja riittävällä henkilöstöllä, jonka hyvinvointia tuetaan mm. pätevillä sijaisilla. Laadukkaaseen opetukseen sisältyvät olennaisesti myös hyvät ja riittävät opetusmateriaalit ja –tarvikkeet. Tehokas opetus vaarantuu luokkakokoja nostamalla, mutta mahdollisuudet luokkakokojen tasapainottamiseksi voidaan hyödyntää.

Lasten ja perheiden hyvinvointia tukee olennaisesti Järvenpää-lisä, josta ei pitäisi luopua. On myös epäselvää saavutettaisiinko tällä todellisia säästöjä kotona hoidettujen lasten siirtyessä päivähoitoon.

 

Järvenpäässä 14.10.2013

Järvenpään Vanhempainverkosto ry

hallitus